In China zijn op termijn Nederlandse voedselproducten en frisdranken online beschikbaar voor Chinese consumenten. Het Holland Center in Shanghai, een samenwerking van agrifoodbedrijven en organisaties, ontwikkelt met Holland Buy een virtuele winkel op het platform van Alibaba, één van de grootste online marktplaatsen ter wereld.
Dit kondigde Aalt Dijkhuizen, directeur van het Holland Center en voorzitter topteam Agri & Food, donderdag aan in aanwezigheid van Alibaba-topman Jack Ma en koning Willem-Alexander, schrijft Boerenbusiness.nl.
Met deze winkel kan de Chinese consument rechtsreeks bestellen bij de Nederlandse producent. Dit leidt volgens een verklaring tot een grotere transparantie in de keten en lagere kosten.
Holland Buy wil zich naar eigen zeggen onderscheiden door voedsel en dranken aan te bieden van een hoge kwaliteit en voedselveiligheid tegen een betaalbare prijs. Aan hollandbuy.com wordt nu de laatste hand gelegd. De lancering wordt in de komende maanden verwacht.
Met een inwonertal van bijna 1,4 miljard mensen, evenveel als in Europa, de VS en Zuid-Amerika samen, zijn er in China veel monden te voeden. Het land ziet zich geconfronteerd met een enorme toename in de vraag naar voedsel, met name naar hoogwaardige eiwitten als groenten, zuivel en vlees.
Albert Heijn opende onlangs ook een eigen Chinese website om in te spelen op de behoefte van de Chinese middenklasse aan betrouwbare westerse producten.
Lees ook op Boerenbusiness.nl
Anoniem vliegen met je drone is straks verleden tijd
Helft aardappeloogst komt nooit op het bord terecht
Babyvoeding EU blijft scoren in China
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl